Нe знам којим послом ћу се бавити у будућности, зато ћу конкурисати за гимназију, каже Љиљана В, донедавно ученица Основне школе “Марија Бурсаћ” у Београду. Њена вршњакиња Љубица М. има и дилему више. Осим што конкурише за гимназију јер не зна чиме ће се бавити у будућности, још је несигурна за који смер да се определи. Хтела је, каже, друштвени, али пошто две њене другарице хоће природни, и она ће, вели, покушати тамо.
Суочени са једном од важнијих животних одлука и прекретница, готово исте недоумице и страхове као Љиљана и Љубица има већина осмака широм Србије. И не само они, него и њихови родитељи. Штавише, родитељи уз све стрепње због уписа у средње школе имају и бригу више – да ли да се мешају у одлуке и избор своје деце и у којој мери.
- Родитељи треба да помогну детету при доношењу прве самосталне одлуке која креира њихову будућност – каже Вишња Хелајзен, психолог Саветовалишта “Ваш путоказ” у Београду. – Најпре тако што ће покушати да разумеју њихове жељене изборе за упис у одређене школе. Потом је неопходно и да провере да ли је тај избор прави, разговарајући са наставницима и психологом у школи. Уколико и даље постоји сумња да тај избор није прави, треба се обратити стручњацима за професионалну оријентацију односно психолозима који се баве том облашћу.
Наша саговорница наглашава да јој је вишедеценијско искуство рада са осмацима показало да у већини случајева нису довољно зрели при избору школе и занимања односно да не могу адекватно да одлучују о упису у одговајуће средње школе. Разлози су, како каже, недовољно информисање о постојећем школском систему и шта он све нуди. Осим тога, недовољно познају и сопствене капацитете да би могли да постигну одговарајуће резултате у жељеној школи.
- Не постоји најбољи избор деце за неко занимање, већ обрнуто, постоји најбољи избор занимања за свако дете. Зато постоје тестови помоћу којих може да се сазна који је најбољи професионални избор ученика у односу на сопствена интересовања и способности – каже Хелајзенова.
Подсећа, такође, да психолози то раде већ деценијама у оквиру система запошљавања у Србији или у приватној пракси ако имају сертификовану лиценцу стручњака за ту област.
- Увек постоји могућност погрешног избора, пре свега због недовољног познавања сопственог потенцијала за стицање и примену знања из изабране области. Јер, осмаци често недовољно добро и непромишљено бирају средњу школу – поручује Хелајзенова.
Алтернативни или избор “под Б”, по речима наше саговорнице, осмацима је неопходан.

Аутор: Јелена Матијевић
Извор: novosti.rs