Оквир за процену резултата учења
1. Вештина изражавања и саопштавања (комуникација)
Оцена 5 - Уме да се писано, усмено и визуелно изражава на разумљив и уверљив начин у складу са ситуацијом и захтевима;
- уме да прилагођава писано, усмено и визуелно изражавање различитим контекстима.
Оцена 4 - Уме да се писано, усмено и визуелно изражава у складу са различитим ситуацијама и захтевима.
Оцена 3 - Уме усмено, писано и визуелно да одговори на захтеве у познатим и једноставним ситуацијама.
Оцена 2 - Уме усмено, писано и визуелно да се изражава држећи се основног захтева у познатим и једноставним ситуацијама и износећи неке појединости.
Разумевање, примена и вредновање научених поступака и процедура
Оцена 5 - Уме да решава сложеније проблемске ситуације и одреди ограничења у решавању;
- уме да формулише претпоставке (хипотезе);
- формулише, упоређује и вреднује различите начине долажења до решења;
- примењује различите критеријуме разврставања у релативно сложеним примерима;
- изводи сложеније закључке и уме да их образложи;
- разуме, објашњава и предвиђа последице појава, процеса и односа који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 4 - Пореди и разврстава садржаје на основу више критеријума истовремено;
- уме да примени поступке који подразумевају долажење до решења у више корака;
- уме да формулише претпоставке (хипотезе);
- предвиђа различите начине решавања проблема;
- изводи сложеније закључке и уме да их поткрепи подацима који су дати у тексту;
- разуме, повезује и објашњава појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 3 - Примењује основне рачунске операције, формуле и уме да примени јасно описане поступке;
- уме да пореди и разврстава садржаје на основу задатог захтева;
- повезује и комбинује информације које су директно саопштене и на основу њих изводи закључке који су очигледни;
- разуме и повезује појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 2 - Директно примењује основне рачунске операције, формуле и уме да примени јасно описане поступке који се састоје од неколико једноставних корака;
- примењује стечена знања у добро познатим, једноставним ситуацијама;
- уме да закључује на основу информација које су једноставне и међусобно сагласне;
- разуме појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Рад са подацима и рад на различитим врстама текстова
Оцена 5 - Уме критички да вреднује дате податке или изворе;
- уме да изабере, повезује и вреднује податке представљене на различите симболичке начине;
- уме да проналази, користи и вреднује податке из различитих извора и различитих медија и да их повезује са ситуацијама из свакодневног живота.
Оцена 4 - Уме да изабере и повезује податке представљене на различите симболичке начине;
- уме да проналази и користи податке из различитих извора и различитих медија и да их повезује са ситуацијама из свакодневног живота;
- из текста издваја најзначајније информације и изводи закључке на основу њих.
Оцена 3 - Разликује битно од небитног, главно од споредног у типичним школским примерима и текстовима;
- разуме, користи и повезује податке представљене једноставним симболима који су карактеристични за одређене наставне предмете.
Оцена 2 - Познаје и разуме кључне појмове и усвојио је одговарајући речник;
- уме да одреди основну тему и кључне појмове који су јасно представљени у једноставним текстовима;
- разуме и користи податке представљене једноставним симболима који су карактеристични за одређене наставне предмете.
Уметничко изражавање и разумевање уметничких дела
Оцена 5 - Има веома развијену музичку и ликовну писменост;
- уме да анализира и критички вреднује уметничка дела која су представници различитих стилова и епоха;
- уме да анализира и критички вреднује дела која одступају од карактеристика доминантних праваца.
Оцена 4 - Има развијену музичку и ликовну писменост;
- уме да анализира и образложи став о уметничким делима која су представници различитих стилова и епоха.
Оцена 3 - Има основе музичке и ликовне писмености;
- разликује типична уметничка дела на основу доминантних карактеристика праваца/стила.
Оцена 2 - Има основе музичке и ликовне писмености;
- познаје основне технике и форме музичког и ликовног изражавања;
- уме да се музички и ликовно изрази користећи
једноставне технике и средства.
Моторичке вештине, руковање прибором, алатом и технологијама и извођење радних задатака
Оцена 5 - Влада сложеним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором, алатима и развијеним технологијама у целокупном технолошком процесу;
- извршава радне задатке компетентно и самостално, показује иницијативу и прилагођава се новим захтевима и контексту.
Оцена 4 - Влада неким сложеним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором и алатима и једноставним технологијама у појединим деловима технолошког процеса;
- извршава радне задатке компетентно и самостално.
Оцена 3 - Влада основним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором и алатима и примењује их у сложенијим операцијама;
- извршава радне задатке компетентно уз минимум помоћи и/или надзора.
Оцена 2 - Влада основним моторичким вештинама;
- рукује различитим прибором и алатима у једноставнијим операцијама;
- извршава радне задатке уз значајну помоћ и/или надзор.
Математика
5. разред
5.
1. Вештина изражавања и саопштавања (комуникација)
Оцена 5 - Уме да се писано, усмено и визуелно изражава на разумљив и уверљив начин у складу са ситуацијом и захтевима;
- уме да прилагођава писано, усмено и визуелно изражавање различитим контекстима.
Оцена 4 - Уме да се писано, усмено и визуелно изражава у складу са различитим ситуацијама и захтевима.
Оцена 3 - Уме усмено, писано и визуелно да одговори на захтеве у познатим и једноставним ситуацијама.
Оцена 2 - Уме усмено, писано и визуелно да се изражава држећи се основног захтева у познатим и једноставним ситуацијама и износећи неке појединости.
Разумевање, примена и вредновање научених поступака и процедура
Оцена 5 - Уме да решава сложеније проблемске ситуације и одреди ограничења у решавању;
- уме да формулише претпоставке (хипотезе);
- формулише, упоређује и вреднује различите начине долажења до решења;
- примењује различите критеријуме разврставања у релативно сложеним примерима;
- изводи сложеније закључке и уме да их образложи;
- разуме, објашњава и предвиђа последице појава, процеса и односа који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 4 - Пореди и разврстава садржаје на основу више критеријума истовремено;
- уме да примени поступке који подразумевају долажење до решења у више корака;
- уме да формулише претпоставке (хипотезе);
- предвиђа различите начине решавања проблема;
- изводи сложеније закључке и уме да их поткрепи подацима који су дати у тексту;
- разуме, повезује и објашњава појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 3 - Примењује основне рачунске операције, формуле и уме да примени јасно описане поступке;
- уме да пореди и разврстава садржаје на основу задатог захтева;
- повезује и комбинује информације које су директно саопштене и на основу њих изводи закључке који су очигледни;
- разуме и повезује појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 2 - Директно примењује основне рачунске операције, формуле и уме да примени јасно описане поступке који се састоје од неколико једноставних корака;
- примењује стечена знања у добро познатим, једноставним ситуацијама;
- уме да закључује на основу информација које су једноставне и међусобно сагласне;
- разуме појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Рад са подацима и рад на различитим врстама текстова
Оцена 5 - Уме критички да вреднује дате податке или изворе;
- уме да изабере, повезује и вреднује податке представљене на различите симболичке начине;
- уме да проналази, користи и вреднује податке из различитих извора и различитих медија и да их повезује са ситуацијама из свакодневног живота.
Оцена 4 - Уме да изабере и повезује податке представљене на различите симболичке начине;
- уме да проналази и користи податке из различитих извора и различитих медија и да их повезује са ситуацијама из свакодневног живота;
- из текста издваја најзначајније информације и изводи закључке на основу њих.
Оцена 3 - Разликује битно од небитног, главно од споредног у типичним школским примерима и текстовима;
- разуме, користи и повезује податке представљене једноставним симболима који су карактеристични за одређене наставне предмете.
Оцена 2 - Познаје и разуме кључне појмове и усвојио је одговарајући речник;
- уме да одреди основну тему и кључне појмове који су јасно представљени у једноставним текстовима;
- разуме и користи податке представљене једноставним симболима који су карактеристични за одређене наставне предмете.
Уметничко изражавање и разумевање уметничких дела
Оцена 5 - Има веома развијену музичку и ликовну писменост;
- уме да анализира и критички вреднује уметничка дела која су представници различитих стилова и епоха;
- уме да анализира и критички вреднује дела која одступају од карактеристика доминантних праваца.
Оцена 4 - Има развијену музичку и ликовну писменост;
- уме да анализира и образложи став о уметничким делима која су представници различитих стилова и епоха.
Оцена 3 - Има основе музичке и ликовне писмености;
- разликује типична уметничка дела на основу доминантних карактеристика праваца/стила.
Оцена 2 - Има основе музичке и ликовне писмености;
- познаје основне технике и форме музичког и ликовног изражавања;
- уме да се музички и ликовно изрази користећи
једноставне технике и средства.
Моторичке вештине, руковање прибором, алатом и технологијама и извођење радних задатака
Оцена 5 - Влада сложеним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором, алатима и развијеним технологијама у целокупном технолошком процесу;
- извршава радне задатке компетентно и самостално, показује иницијативу и прилагођава се новим захтевима и контексту.
Оцена 4 - Влада неким сложеним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором и алатима и једноставним технологијама у појединим деловима технолошког процеса;
- извршава радне задатке компетентно и самостално.
Оцена 3 - Влада основним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором и алатима и примењује их у сложенијим операцијама;
- извршава радне задатке компетентно уз минимум помоћи и/или надзора.
Оцена 2 - Влада основним моторичким вештинама;
- рукује различитим прибором и алатима у једноставнијим операцијама;
- извршава радне задатке уз значајну помоћ и/или надзор.
Математика
5. разред
Назив теме
|
Довољан 2
|
Добар 3
|
Врло добар 4
|
Одличан 5
|
Скупови
|
-уме да формира и графички прикаже скупове и њихове
подскупове
|
-уме да изводи скуповне операције и правилно
употребљава одговарајуће ознаке
|
-уме да изводи сложене скуповне операције
-разуме и правилно записује скупове описивањем особина
његових елемената
|
-схвата смисао речи "и", "или",
"не", "сваки", "неки"
|
Скупови
тачака
|
-влада појмовима: тачка, дуж,
полуправа, права, раван, круг, кружна линија (уочава њихове моделе у реалним
ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор; издваја њихове основне
елементе)
-
разликује паралелне и нормалне праве
|
- разликује конвексне и неконвексне
области
- разликује
различите односе кружнице и праве (тетива и тангента) и уме да их нацрта
- разликује разчичите односе двеју кружница
и уме да их нацрта
|
-разуме и
решава једноставније задатке везане за круг и кружницу
|
-примењује
знања самостално и у новим задацима
- анализира
могуће односе геометријских објеката у зависности од различитих услова
|
Дељивост бројева
|
-дели са остатком једноцифреним
бројем и зна када је један број
дељив другим
-зна
правила дељивости са 2, 5 и декадним јединицама
-зна просте бројеве до 20
|
-примењује основна правила дељивости
са 2, 3, 5, 9 и декадним јединицама
-разликује просте од сложених бројева
-зна да једноставније бројеве растави на
просте чиниоце
-одређује највећи заједнички делилац и
најмањи заједнички садржалац бројева до 100
|
-оперише са појмом
дељивости у проблемским ситуацијама
-раставља на просте чиниоце велике бројеве
-одређује
највећи заједнички делилац и најмањи заједнички садржалац за три или више
бројева
|
-решава
проблемске задатке употребљавајући највећи заједнички делилац и најмањи
заједнички садржалац
- разуме и
примењује дељивост збира, разлике и производа
|
Угао
|
-влада појмом угла (уочава моделе у
реалним ситуацијама и уме да га нацрта користећи прибор;
разликује неке врсте углова)
-зна јединице мере за мерење углова
|
-црта и мери углове помоћу угломера
-уме да одреди суплементне и комплементне углове, упoредне
и унакрсне углове
- рачуна са угловима ако су изражени
у целим степенима
-уме да графички преноси углове
|
-рачуна са угловима укључујући и
претварање угаоних мера
-сабира и одузима углове графички
|
-закључује користећи особине
паралелних и нормалних правих, укључујући углове на трансверзали
|
Разломци
|
-уме
да прочита
и запише различите врсте бројева (природне, разломке у различитом запису)
-уме
да преведе
децимални запис броја у разломак и обратно
-уме
да упореди
по величини бројеве истог записа, помажући се сликом кад је то потребно
- уме да изврши једну основну рачунску
операцију са бројевима истог записа, помажући се сликом кад је то потребно (у
случају сабирања и одузимања разломака само са истим имениоцем); рачуна, на
пример 1/5 од n, где је n дати природан број
-зна да проценат претвори у
нескративи разломак или децимални запис
-заокругљује величине
-уме
да провери да ли је задати број решење једначине
|
-уме да упоређује бројеве записане у различитим
облицима и да их представља на
бројевној правој
-зна
да одреди реципрочну
вредност броја
- израчунава вредност једноставнијег
израза са више рачунских операција различитог приоритета, укључујући
ослобађање од заграда, са бројевима истог записа
-користи бројеве и бројевне изразе у
једноставним у реалним ситуацијама
-зна да реши једначине облика типа a+x=b и
ax=b, као и неједначине тог типа
-користи једначине у једноставним
текстуалним задацима
- зна да одреди аритметичку средину
за дати скуп података
-зна да одреди задати проценат неке
величине
- дату величину исказује приближном
вредношћу
|
-одређује вредност сложенијег
бројевног израза
-користи бројеве и бројевне изразе у
реалним ситуацијама
- користи једначине и неједначине
решавајући једноставне текстуалне задатке
- уме да процени и заокругли дате
податке и рачуна са таквим приближним вредностима; изражава оцену грешке
(нпр. мање од 1 динар, 1cm, 1g)
-примењује процентни рачун у
једноставним реалним ситуацијама (на пример, промена цене неког производа за
дати проценат)
|
-користи једначине и неједначине
решавајући и сложеније текстуалне задатке
-примењује процентни рачун у
сложенијим ситуацијама
|
Осна симетрија
|
-уочава осносиметричне фигуре и може
да одреди осу симетрије
|
-прецизно
конструише фигуру која је осносиметрична датој фигури у односу на задату
праву
-прецизно црта и конструише симетралу дужи и
њено средиште
-прецизно
црта и конструише симетралу угла
|
-уме да конструише нормалу на дату праву кроз дату
тачку
|
-примењује својства симетрале дужи и
симетрале угла
|
6. разред
|
||||
Назив теме
|
Довољан 2
|
Добар 3
|
Врло добар 4
|
Одличан 5
|
Цели бројеви
|
-уме
да прочита
и запише целе бројеве
-врши једну основну рачунску
операцију са целим бројевима помажући се визуелним представама
|
-упоређује по величини целе бројеве
-
користи целе бројеве
и једноставне изразе
са њима
-одређује супротан број и апсолутну
вредност броја
|
-користи бројеве и бројевне изразе у
једноставним реалним ситуацијама
|
-користи бројеве и бројевне изразе у
реалним ситуацијама
|
Рационални бројеви
|
-
уме да прочита и запише рационалне бројеве у различитим записима
-преводи децимални запис броја у
разломак и обратно
-упоређује
по величини бројеве истог записа, помажући се сликом кад је то потребно
-врши једну основну рачунску
операцију са бројевима истог записа, помажући се сликом кад је то потребно (у
случају сабирања
и одузимања разломака само са истим
имениоцем); рачуна, на пример 1/5 од n, где је n дати цео број
-зна да проценат претвори у нескративи
разломак или децимални запис
-уме
да провери да ли је задати број решење једначине
|
-упоређује по величини бројеве
записане у различитим облицима
-одређује супротан број, реципрочну
вредност и апсолутну вредност броја
-израчунава вредност једноставнијег
израза са више рачунских операција различитог приоритета, укључујући
ослобађање од
заграда, са бројевима истог записа
-зна да реши једначине облика типа a+x=b и
ax=b, као и неједначине тог типа
-користи једначине у једноставним
текстуалним задацима
-зна да одреди задати проценат неке
величине
|
- одређује вредност сложенијег
бројевног израза
-користи бројеве и бројевне изразе у
реалним ситуацијама
- користи једначине и неједначине
решавајући једноставне текстуалне задатке
-примењује процентни рачун у једноставним
реалним ситуацијама (на пример, промена цене неког производа за дати
проценат)
|
-користи једначине и неједначине
решавајући и сложеније текстуалне задатке
-примењује процентни рачун у
сложенијим ситуацијама
|
Троугао
|
-влада појмом троугла (уочава његове
моделе у реалним ситуацијама и уме да
га нацрта користећи прибор)
-зна основне елементе троугла
-разликује основне врсте троуглова и
уме да израчуна
обим троугла на основу елемената
који непосредно фигуришу у датом задатку
-зна
да конструише угао од 60˚
-интуитивно схвата појам подударних
фигура (кретањем до поклапања)
|
-одређује однос углова и страница у
троуглу
-зна збир углова у троуглу и особине
спољашњих углова троугла
-зна да наведе ставове подударности
троуглова
-зна
да конструише углове од 30˚, 120˚, 90˚
-конструише
једнакостранични и једнакокраки троугао
|
-користи основна својства троугла и
рачуна његов обим на основу елемената који нису
обавезно непосредно дати у
формулацији задатка
-користи подударност и везује је са
карактеристичним својствима фигура
-зна
да конструише углове који се могу добити употребом шестара и лењира
- уме да конструише троугао
|
- уме да конструише троугао у
сложенијим задацима
- примењује подударност троуглова,
повезујући тако разна својства геометријских објеката
|
Четвороугао
|
-влада појмовима: четвороугао,
квадрат и
правоугаоник (уочава њихове
моделе у реалним ситуацијама и уме
да их нацрта користећи прибор)
-разликује основне врсте и елементе
четвороуглова
-уме да израчуна обим квадрата и правоугаоника
на основу елемената који непосредно фигуришу у датом задатку
|
-одређује збир углова у четвороуглу
- зна основна својства
паралелограма, ромба, трапеза и делтоида
-зна да конструише правоугаоник и
квадрат, као и паралелограм са познатим страницама и углом између њих
|
-користи основна својства
четвороугла, паралелограма, ромба, трапеза и делтоида, рачуна њихове обиме на
основу елемената који нису
обавезно непосредно дати у
формулацији задатка
- уме да конструише четвороугао
|
-примењује
својства дијагонала при конструкцији четвороуглова
|
Површина троугла и четвороугла
|
-уме да користи одговарајуће
јединице за мерење површине и претвори веће
јединице у мање
- уме да израчуна површину
троугла, квадрата и правоугаоника на
основу елемената који непосредно фигуришу у датом задатку
|
-одговарајуће јединице за мерење
површине претвара из мањих у веће
-рачуна обиме и површине троугла,
четвороугла, паралелограма, трапеза и делтоида, на основу елемената који су
непосредно дати у формулацији задатка
|
-по потреби претвара јединице мере,
рачунајући са њима
- рачуна обиме и површине троугла,
четвороугла, паралелограма, трапеза и делтоида, на основу елемената који нису
обавезно непосредно дати у формулацији задатка
|
-примењује
стечена знања при рачунању обима и површина сложених фигура састављених из
троуглова и четвороуглова
|
7. разред
|
||||
Назив теме
|
Довољан 2
|
Добар 3
|
Врло добар 4
|
Одличан
5
|
Реални бројеви
|
-уме да прочита и запише различите
врсте реалних бројева (природне, целе, рационалне, ирационалне)
-преведе децимални запис броја у
разломак и обратно
-упореди по величини бројеве истог
записа, помажући се сликом кад је то потребно
-изврши једну основну рачунску
операцију са бројевима истог записа, помажући се сликом кад је то потребно (у
случају сабирања и одузимања разломака само са истим имениоцем)
- уме да израчунава квадратни корен
броја који је потпуни квадрат
|
-уме да одреди решења једначине x² =
а (а ≥ 0) и да запише x= или x=-
-упореди по величини бројеве
записане у различитим облицима
-одреди супротан
број, реципрочну
вредност и апсолутну
вредност броја
-израчуна вредност
једноставнијег израза са више
рачунских операција различитог приоритета, укључујући ослобађање од
заграда, са бројевима истог записа
|
-решава практичне задатаке применом
квадратног корен.
-зна да прикаже ирационалне бројеве
на бројевној правој и одреди приближне вредности броја ( када а није потпун
квадрат)
-израчунава вредности сложенијих
бројевних израза примењујући основна својства операције кореновања у скупу
R0+;
|
-примењује
стечена знања у проблемским ситуацијама, анализира решење задатка у
зависности од промене услова
|
Питагорина теорема
|
-зна да формулише Питагорину теорему
-уме да одреди дужину треће странице
правоуглог троугла када су друге две познате
|
-решава задатке који се односе на
квадрат и правоугаоник користећи Питагорину теорему
|
-уме да примени Питагорину теорему у
задацима који се односе на једнакокраки и једнакостраничан троугао, ромб,
трапез
- примењује однос страница
правоуглог троугла чији су оштри углови 30º и 60º у решавању задатака
|
-уме
да примењује Питагорину теорему како у рачунским, тако и у конструктивним
задацима, а нарочито у решавању практичних проблема
|
Цели и рационални алгебарски изрази
|
-израчунава степен датог броја
-зна основне операције са степенима
-сабира, одузима и множи мономе
|
-оперише са степенима
-сабира и одузима полиноме, уме да
помножи два бинома и да квадрира бином
|
-зна и примењује формуле за разлику
квадрата и квадрат бинома
- увежбано трансформише алгебарске
изразе и своди их на најједноставији облик
-раставља на чиниоце једноставније
алгебарске изразе
|
-раставља на чиниоце сложеније алгебарске
изразе
-примењује стечена знања при решавању сложенијих геометријских
задатака
|
Многоугао
|
-разликује врсте многоуглова
(уочава њихове моделе у реалним
ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор, зна основне елементе
многоуглова)
-уме да израчуна обим правилног
многоугла
-конструише квадрат,
једнакостранични троугао и правилни шестоугао познате странице
|
-одређује збир унутрашњих и
спољашњих углова многоугла
-одређује број дијагонала многоугла
ако је познат број његових страница
|
-одређује врсту многоугла ако је
познат број његових дијагонала, односно збир унутрашњих углова
-одређује површину произвољног
многоугла растављањем на троуглове и четвороуглове
-конструише правилни многоугао дате
странице или датог полупречника описане кружнице
|
-изводе
приближну конструкцију било ког правилног многоугла
-стечена
знања примењује у решавању проблемских задатака
|
Зависне величине и њихово графичко представљање
|
-зна да у правоуглом координатном
систему
придружи уређене парове реалних
бројева тачкама и обрнуто
-одреди вредност функције дате
таблицом или формулом
|
-одређује растојања тачака у
координатној равни
-графички приказује зависности међу
величинама
-зна функцију y=ax и графички
интерпретира њена својства; везује за та својства појам директне
пропорционалности и одређује
непознати члан пропорције
|
-научене начине за одређивање растојања тачака у координатној
равни примењује у задацима
-разликује директно и обрнуто
пропорционалне величине и то изражава одговарајућим записом
- зна линеарну функцију и графички
интерпретира њена својства
-зна како се решава продужена
пропорција
|
-користи
пропорције у решавању математичких и проблема из праксе
|
Круг
|
-влада појмовима круг и кружна
линија (издваја њихове основне елементе, уочава њихове моделе у реалним
ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор)
-уме да израчуна обим и површину
круга датог полупречника
|
-користи формуле за обим и површину
круга и кружног прстена
|
-одреди централни и периферијски
угао
-рачуна површину исечка, као и
дужину лука
|
-примењује
научено о периферијском и централном углу у конструкцијама
-примењује
научено у решавању проблема из праксе
|
Сличност
|
-интуитивно схвата појам сличних
фигура
-уме да одреди размеру двеју дужи
-уме да конструктивним путем подели
дату дуж на одређен број једнаких делова
|
-одређује дужине дужи у пару
пропорционалних дужи
-уме да конструктивним путем подели
дату дуж у размери
-зна дефиниције и ставове о
сличности троуглова
|
-примењује конструктивне поделе дате
дужи на одређени број једнаких делова и конструктивне поделе дате дужи у
датој размери у решавању задатака
-уме да примењује дефиницију и
ставове у задацима и дређује непознате елементе троугла сличном датом троуглу
|
-примењује
знања о сличности троуглова у решавању
проблема повезујући тако разна својства геометријских објеката
|
8. разред
|
||||
Назив теме
|
Довољан 2
|
Добар 3
|
Врло добар 4
|
Одличан
5
|
Сличност троуглова
|
-интуитивно схвата појам сличних фигура
-уме да конструктивним путем подели
дату дуж на одређен број једнаких делова
|
-одређује дужине дужи у пару
pропорционалних дужи
-зна Талесову теорему и уме да је
примењује у решавању различитих рачунских и конструктивних задатака
-зна дефиниције и ставове о
сличности троуглова
|
-зна појам геометријске средине два
позитивна броја и конструише је
-уме да примењује дефиницију и
ставове у задацима и дређује непознате елементе троугла сличном датом троуглу
|
-конструише
производ и количник дужи
-примењује
знања о сличности троуглова у решавању
проблема повезујући тако разна својства геометријских објеката
|
Тачка, права и раван
|
-влада појмовима: тачка, права и
раван (уочава њихове моделе у реалним ситуацијама, схвата њихове међусобне
односе и уме да их нацрта користећи прибор)
-схвата чиме је одређена права, а
шта одређује раван
-користи одговарајуће
јединице за мерење дужине, површине
и запремине
|
-зна шта је нормала на раван и
одређује растојања тачке од равни -схвата појам ортогоналне пројекције тачке
на праву, тачке и фигуре на раван и појам нагибног угла праве према равни
-схвата појам триедра и појам рогља
и његове елементе: теме, ивица, ивични угао
|
-користи
знања о ортогоналној пројекцији при решавању задатака
-примењује
теорему о односу ивичних углова триедра и збир ивичних углова конвексног
рогља
|
-уме
да све наведене појмове и теореме примењује у проблемским задацима
|
Линеарне једначине и неједначине с једном
непознатом
|
-зна да провери да ли је задати број
решење једначине
-уме да реши линеарне једначине у којима се
непозната појављује само у једном члану
|
- уме да реши линеарне једначине и
неједначине у којима се слободни члан и непозната јављају у више чланова
-приказује скуп решења неједначине
на бројевној правој
|
- саставља и решава
линеарне једначине
и неједначине у једноставнијим
проблемским задацима
|
-примењују знања о решавању једначине и
неједначине насложене проблемске задатке
|
Призма
|
-влада појмовима коцка и квадар
(уочава њихове моделе у реалним ситуацијама, зна њихове основне елементе и
рачуна њихову површину и запремину)
|
-рачуна површину и запремину призме
када су
неопходни елементи непосредно дати у
задатку
-пореди величине које су изражене
различитим мерним јединицама за запремину и масу
|
-израчунава површину и запремину
призме у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
|
-
користи стечена знања при решавању проблемских задатака
|
Пирамида
|
-влада појмом пирамиде (уочава њене
моделе у реалним ситуацијама, зна њене основне)
|
-рачуна површину и запремину
пирамиде када су неопходни елементи непосредно дати у задатку
-пореди величине које су изражене
различитим мерним јединицама за запремину и масу
|
-израчунава површину и запремину
пирамиде у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
|
-
користи стечена знања при решавању проблемских задатака
|
Линеарна функција
|
-уме да линеарну функцију изрази
таблицом и формулом
|
-уочава зависност међу променљивим
-зна линеарну функцију и графички
интерпретира њена својства
|
-уме да датом графику придружи
одговарајућу формулу
|
-знања
о графику линеарне функције и његовим особинама примењује у конкретним
примерима
|
Графичко представљa- ње статистичких податка
|
-уме да прочита и разуме податак са
графикона, дијаграма или из табеле, и одреди минимум или максимум зависне
величине
-податке из табеле приказује
графиконом и обрнуто
|
-чита једноставне дијаграме и табеле
и на основу њих обрађује податке по једном критеријуму (нпр. одреди
аритметичку средину за дати скуп података; пореди вредности узорка са средњом
вредношћу)
-представља средњу вредност медијаном
|
-тумачи дијаграме и табеле
- црта график којим представља
међузависност величина
|
-у
текстуалном задатку издваја одговарајуће податке и представља их табеларно и
графички
|
Системи линеарних једначина с две непознате
|
-уме да провери да ли је неки
уређени пар бројева решење датог система
|
-решава систем линеарних једначина
методом замене, методом супротних коефицијената
-уме графички да прикаже решење
система
|
-преводи текстуални проблем на
математички језик, тј. на систем линеарних једначина
|
-примењује
систем једначина у решавању разних математичких, геометријских и практичних
проблема
|
Ваљак
|
-влада појмом ваљка (уочава моделе у
реалним ситуацијама, зна основне елементе)
|
-рачуна површину и запремину ваљка
када су
неопходни елементи непосредно дати у
задатку
-пореди величине које су изражене
различитим мерним јединицама за запремину и масу
|
-израчунава површину и запремину
ваљка у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
|
-
користи стечена знања при решавању проблемских задатака
|
Купа
|
-влада појмом купе(уочава моделе у
реалним ситуацијама, зна основне елементе)
|
-рачуна површину и запремину купе
када су
неопходни елементи непосредно дати у
задатку
-пореди величине које су изражене
различитим мерним јединицама за запремину и масу
|
-израчунава површину и запремину
купе у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
|
-
користи стечена знања при решавању проблемских задатака
|
Лопта
|
-влада појмом лопте (уочава моделе у реалним ситуацијама,
зна основне елементе)
|
-рачуна површину и запремину лопте
када су
неопходни елементи непосредно дати у
задатку
-пореди величине које су изражене
различитим мерним јединицама за запремину и масу
|
-израчунава површину и запремину
лопте у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
|
-
користи стечена знања при решавању проблемских задатака
|
5.
Нема коментара:
Постави коментар