Пут до жељене оцене

Оквир за процену резултата учења

1. Вештина изражавања и саопштавања (комуникација)
Оцена 5    - Уме да се писано, усмено и визуелно изражава на разумљив и уверљив начин у складу са ситуацијом и захтевима;
- уме да прилагођава писано, усмено и визуелно изражавање различитим контекстима.
Оцена 4    - Уме да се писано, усмено и визуелно изражава у складу са различитим ситуацијама и захтевима.
Оцена 3    - Уме усмено, писано и визуелно да одговори на захтеве у познатим и једноставним ситуацијама.
Оцена 2     - Уме усмено, писано и визуелно да се изражава држећи се основног захтева у познатим и једноставним ситуацијама и износећи неке појединости.



Разумевање, примена и вредновање научених поступака и процедура

Оцена 5    - Уме да решава сложеније проблемске ситуације и одреди ограничења у решавању;
- уме да формулише претпоставке (хипотезе);
- формулише, упоређује и вреднује различите начине долажења до решења;
- примењује различите критеријуме разврставања у релативно сложеним примерима;
- изводи сложеније закључке и уме да их образложи;
- разуме, објашњава и предвиђа последице појава, процеса и односа који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 4    - Пореди и разврстава садржаје на основу више критеријума истовремено;
- уме да примени поступке који подразумевају долажење до решења у више корака;
- уме да формулише претпоставке (хипотезе);
- предвиђа различите начине решавања проблема;
- изводи сложеније закључке и уме да их поткрепи подацима који су дати у тексту;
- разуме, повезује и објашњава појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 3    - Примењује основне рачунске операције, формуле и уме да примени јасно описане поступке;
- уме да пореди и разврстава садржаје на основу задатог захтева;
- повезује и комбинује информације које су директно саопштене и на основу њих изводи закључке који су очигледни;
- разуме и повезује појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.
Оцена 2     - Директно примењује основне рачунске операције, формуле и уме да примени јасно описане поступке који се састоје од неколико једноставних корака;
- примењује стечена знања у добро познатим, једноставним ситуацијама;
- уме да закључује на основу информација које су једноставне и међусобно сагласне;
- разуме појаве, процесе и односе који се испољавају у различитим условима и ситуацијама.


Рад са подацима и рад на различитим врстама текстова

Оцена 5    - Уме критички да вреднује дате податке или изворе;
- уме да изабере, повезује и вреднује податке представљене на различите симболичке начине;
- уме да проналази, користи и вреднује податке из различитих извора и различитих медија и да их повезује са ситуацијама из свакодневног живота.
Оцена 4    - Уме да изабере и повезује податке представљене на различите симболичке начине;
- уме да проналази и користи податке из различитих извора и различитих медија и да их повезује са ситуацијама из свакодневног живота;
- из текста издваја најзначајније информације и изводи закључке на основу њих.
Оцена 3    - Разликује битно од небитног, главно од споредног у типичним школским примерима и текстовима;
- разуме, користи и повезује податке представљене једноставним симболима који су карактеристични за одређене наставне предмете.
Оцена 2     - Познаје и разуме кључне појмове и усвојио је одговарајући речник;
- уме да одреди основну тему и кључне појмове који су јасно представљени у једноставним текстовима;
- разуме и користи податке представљене једноставним симболима који су карактеристични за одређене наставне предмете.


Уметничко изражавање и разумевање уметничких дела

Оцена 5    - Има веома развијену музичку и ликовну писменост;
- уме да анализира и критички вреднује уметничка дела која су представници различитих стилова и епоха;
- уме да анализира и критички вреднује дела која одступају од карактеристика доминантних праваца.
Оцена 4    - Има развијену музичку и ликовну писменост;
- уме да анализира и образложи став о уметничким делима која су представници различитих стилова и епоха.
Оцена 3    - Има основе музичке и ликовне писмености;
- разликује типична уметничка дела на основу доминантних карактеристика праваца/стила.
Оцена 2    - Има основе музичке и ликовне писмености;
- познаје основне технике и форме музичког и ликовног изражавања;
- уме да се музички и ликовно изрази користећи 

 једноставне технике и средства.
  Моторичке вештине, руковање прибором, алатом и технологијама и извођење радних задатака

Оцена 5    - Влада сложеним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором, алатима и развијеним технологијама у целокупном технолошком процесу;
- извршава радне задатке компетентно и самостално, показује иницијативу и прилагођава се новим захтевима и контексту.
Оцена 4     - Влада неким сложеним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором и алатима и једноставним технологијама у појединим деловима технолошког процеса;
- извршава радне задатке компетентно и самостално.
Оцена 3    - Влада основним моторичким вештинама и техникама;
- рукује различитим прибором и алатима и примењује их у сложенијим операцијама;
- извршава радне задатке компетентно уз минимум помоћи и/или надзора.
Оцена 2     - Влада основним моторичким вештинама;
- рукује различитим прибором и алатима у једноставнијим операцијама;
- извршава радне задатке уз значајну помоћ и/или надзор.



Математика

5. разред



Назив теме
Довољан 2
Добар 3
Врло добар 4
Одличан 5





Скупови
-уме да формира и графички прикаже скупове и њихове подскупове
-уме да изводи скуповне операције и правилно употребљава одговарајуће ознаке
-уме да изводи сложене скуповне операције
-разуме и правилно записује скупове описивањем особина његових елемената
-схвата смисао речи "и", "или", "не", "сваки", "неки"
Скупови тачака
-влада појмовима: тачка, дуж, полуправа, права, раван, круг, кружна линија (уочава њихове моделе у реалним ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор; издваја њихове основне елементе)
- разликује паралелне и нормалне праве
- разликује конвексне и неконвексне области 
- разликује различите односе кружнице и праве (тетива и тангента) и уме да их нацрта
- разликује разчичите односе двеју кружница и уме да их нацрта
-разуме и решава једноставније задатке везане за круг и кружницу
-примењује знања самостално и у новим задацима
- анализира могуће односе геометријских објеката у зависности од различитих услова
Дељивост бројева
-дели са остатком једноцифреним
бројем и зна када је један број дељив другим
-зна правила дељивости са 2, 5 и декадним јединицама
-зна просте бројеве до 20
-примењује основна правила дељивости са 2, 3, 5, 9 и декадним јединицама
-разликује просте од сложених бројева
-зна да једноставније бројеве растави на просте чиниоце
-одређује највећи заједнички делилац и најмањи заједнички садржалац бројева до 100
-оперише са појмом
дељивости у проблемским ситуацијама
-раставља на просте чиниоце велике бројеве
-одређује највећи заједнички делилац и најмањи заједнички садржалац за три или више бројева
-решава проблемске задатке употребљавајући највећи заједнички делилац и најмањи заједнички садржалац
- разуме и примењује дељивост збира, разлике и производа
Угао
-влада појмом угла (уочава моделе у реалним ситуацијама и уме да га нацрта користећи прибор;
разликује неке врсте углова)
-зна јединице мере за мерење углова
-црта и мери углове помоћу угломера
-уме да одреди  суплементне и комплементне углове, упoредне и унакрсне углове
- рачуна са угловима ако су изражени у целим степенима
-уме да графички преноси углове
-рачуна са угловима укључујући и претварање угаоних мера
-сабира и одузима углове графички
-закључује користећи особине паралелних и нормалних правих, укључујући углове на трансверзали

Разломци
-уме да прочита и запише различите врсте бројева (природне, разломке у различитом запису)
-уме да преведе децимални запис броја у разломак и обратно
-уме да упореди по величини бројеве истог записа, помажући се сликом кад је то потребно
 - уме да изврши једну основну рачунску операцију са бројевима истог записа, помажући се сликом кад је то потребно (у случају сабирања и одузимања разломака само са истим имениоцем); рачуна, на пример 1/5 од n, где је n дати природан број
-зна да проценат претвори у нескративи разломак или децимални запис
-заокругљује величине
-уме да провери да ли је задати број решење једначине
-уме да упоређује бројеве записане у различитим облицима и да их представља на бројевној правој
-зна да одреди реципрочну
вредност броја
- израчунава вредност једноставнијег израза са више рачунских операција различитог приоритета, укључујући ослобађање од заграда, са бројевима истог записа
-користи бројеве и бројевне изразе у једноставним у реалним ситуацијама
-зна да реши једначине облика типа a+x=b и ax=b, као и неједначине тог типа
-користи једначине у једноставним текстуалним задацима
- зна да одреди аритметичку средину за дати скуп података
-зна да одреди задати проценат неке величине
- дату величину исказује приближном вредношћу
-одређује вредност сложенијег бројевног израза
-користи бројеве и бројевне изразе у реалним ситуацијама
- користи једначине и неједначине решавајући једноставне текстуалне задатке
- уме да процени и заокругли дате податке и рачуна са таквим приближним вредностима; изражава оцену грешке (нпр. мање од 1 динар, 1cm, 1g)
-примењује процентни рачун у једноставним реалним ситуацијама (на пример, промена цене неког производа за дати проценат)
-користи једначине и неједначине решавајући и сложеније текстуалне задатке
-примењује процентни рачун у сложенијим ситуацијама

Осна симетрија
-уочава осносиметричне фигуре и може да одреди осу симетрије
-прецизно конструише фигуру која је осносиметрична датој фигури у односу на задату праву
 -прецизно црта и конструише симетралу дужи и њено средиште
-прецизно црта и конструише симетралу угла
-уме да конструише нормалу на дату праву кроз дату тачку
-примењује својства симетрале дужи и симетрале угла















































































































6. разред
Назив теме
Довољан 2
Добар 3
Врло добар 4
Одличан 5





Цели бројеви
-уме да прочита и запише целе бројеве
-врши једну основну рачунску операцију са целим бројевима помажући се визуелним представама
-упоређује по величини целе бројеве
- користи целе бројеве
и једноставне изразе
са њима
-одређује супротан број и апсолутну вредност броја
-користи бројеве и бројевне изразе у једноставним реалним ситуацијама
-користи бројеве и бројевне изразе у реалним ситуацијама
Рационални бројеви
- уме да прочита и запише рационалне бројеве у  различитим записима
-преводи децимални запис броја у разломак и обратно
-упоређује по величини бројеве истог записа, помажући се сликом кад је то потребно
-врши једну основну рачунску операцију са бројевима истог записа, помажући се сликом кад је то потребно (у случају сабирања
и одузимања разломака само са истим имениоцем); рачуна, на пример 1/5 од n, где је n дати цео број
-зна да проценат претвори у нескративи разломак или децимални запис
-уме да провери да ли је задати број решење једначине

-упоређује по величини бројеве записане у различитим облицима
-одређује супротан број, реципрочну вредност и апсолутну вредност броја
-израчунава вредност једноставнијег израза са више рачунских операција различитог приоритета, укључујући ослобађање од
заграда, са бројевима истог записа
-зна да реши једначине облика типа a+x=b и ax=b, као и неједначине тог типа
-користи једначине у једноставним текстуалним задацима
-зна да одреди задати проценат неке величине
- одређује вредност сложенијег бројевног израза
-користи бројеве и бројевне изразе у реалним ситуацијама
- користи једначине и неједначине решавајући једноставне текстуалне задатке
-примењује процентни рачун у једноставним реалним ситуацијама (на пример, промена цене неког производа за дати проценат)
-користи једначине и неједначине решавајући и сложеније текстуалне задатке
-примењује процентни рачун у сложенијим ситуацијама
Троугао
-влада појмом троугла (уочава његове моделе у реалним ситуацијама и уме  да га нацрта користећи прибор)
-зна основне елементе троугла
-разликује основне врсте троуглова и уме да израчуна
обим троугла на основу елемената који непосредно фигуришу у датом задатку
-зна да конструише угао од 60˚
-интуитивно схвата појам подударних фигура (кретањем до поклапања)
-одређује однос углова и страница у троуглу
-зна збир углова у троуглу и особине спољашњих углова троугла
-зна да наведе ставове подударности троуглова
-зна да конструише углове од 30˚, 120˚, 90˚
-конструише једнакостранични и једнакокраки троугао
-користи основна својства троугла и рачуна његов обим на основу елемената који нису
обавезно непосредно дати у формулацији задатка
-користи подударност и везује је са карактеристичним својствима фигура
-зна да конструише углове који се могу добити употребом шестара и лењира
- уме да конструише троугао
- уме да конструише троугао у сложенијим задацима
- примењује подударност троуглова, повезујући тако разна својства геометријских објеката
Четвороугао
-влада појмовима: четвороугао, квадрат и
правоугаоник (уочава њихове
моделе у реалним ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор)
-разликује основне врсте и елементе четвороуглова
-уме да израчуна обим квадрата и правоугаоника на основу елемената који непосредно фигуришу у датом задатку
-одређује збир углова у четвороуглу
- зна основна својства паралелограма, ромба, трапеза и делтоида
-зна да конструише правоугаоник и квадрат, као и паралелограм са познатим страницама и углом између њих

-користи основна својства четвороугла, паралелограма, ромба, трапеза и делтоида, рачуна њихове обиме на основу елемената који нису
обавезно непосредно дати у формулацији задатка
- уме да конструише четвороугао
-примењује својства дијагонала при конструкцији четвороуглова
Површина троугла и четвороугла
-уме да користи одговарајуће јединице за мерење површине и претвори веће
јединице у мање
- уме да израчуна површину
троугла, квадрата и правоугаоника на основу елемената који непосредно фигуришу у датом задатку
-одговарајуће јединице за мерење површине претвара из мањих у веће
-рачуна обиме и површине троугла, четвороугла, паралелограма, трапеза и делтоида, на основу елемената који су непосредно дати у  формулацији задатка
-по потреби претвара јединице мере, рачунајући са њима
- рачуна обиме и површине троугла, четвороугла, паралелограма, трапеза и делтоида, на основу елемената који нису обавезно непосредно дати у формулацији задатка
-примењује стечена знања при рачунању обима и површина сложених фигура састављених из троуглова и четвороуглова
7. разред

Назив теме
Довољан 2
Добар 3
Врло добар 4
Одличан 5





Реални бројеви
-уме да прочита и запише различите врсте реалних бројева (природне, целе, рационалне, ирационалне)
-преведе децимални запис броја у разломак и обратно
-упореди по величини бројеве истог записа, помажући се сликом кад је то потребно
-изврши једну основну рачунску операцију са бројевима истог записа, помажући се сликом кад је то потребно (у случају сабирања и одузимања разломака само са истим имениоцем)
- уме да израчунава квадратни корен броја који је потпуни квадрат
-уме да одреди решења једначине x² = а (а ≥ 0) и да запише x= или x=-
-упореди по величини бројеве записане у различитим облицима
-одреди супротан
број, реципрочну
вредност и апсолутну
вредност броја
-израчуна вредност
једноставнијег израза са више рачунских операција различитог приоритета, укључујући ослобађање од
заграда, са бројевима истог записа

-решава практичне задатаке применом квадратног корен.
-зна да прикаже ирационалне бројеве на бројевној правој и одреди приближне вредности броја  ( када а није потпун квадрат)
-израчунава вредности сложенијих бројевних израза примењујући основна својства операције кореновања у скупу R0+;
-примењује стечена знања у проблемским ситуацијама, анализира решење задатка у зависности од промене услова
Питагорина теорема
-зна да формулише Питагорину теорему
-уме да одреди дужину треће странице правоуглог троугла када су друге две познате
-решава задатке који се односе на квадрат и правоугаоник користећи Питагорину теорему

-уме да примени Питагорину теорему у задацима који се односе на једнакокраки и једнакостраничан троугао, ромб, трапез
- примењује однос страница правоуглог троугла чији су оштри углови 30º и 60º у решавању задатака
-уме да примењује Питагорину теорему како у рачунским, тако и у конструктивним задацима, а нарочито у решавању практичних проблема
Цели и рационални алгебарски изрази
-израчунава степен датог броја
-зна основне операције са степенима
-сабира, одузима и множи мономе
-оперише са степенима
-сабира и одузима полиноме, уме да помножи два бинома и да квадрира бином
-зна и примењује формуле за разлику квадрата и квадрат бинома
- увежбано трансформише алгебарске изразе и своди их на најједноставији облик
-раставља на чиниоце једноставније алгебарске изразе
-раставља на чиниоце сложеније алгебарске изразе
-примењује стечена  знања при решавању сложенијих геометријских задатака
Многоугао
-разликује врсте многоуглова
(уочава њихове моделе у реалним ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор, зна основне елементе многоуглова)
-уме да израчуна обим правилног многоугла
-конструише квадрат, једнакостранични троугао и правилни шестоугао познате странице
-одређује збир унутрашњих и спољашњих углова многоугла
-одређује број дијагонала многоугла ако је познат број његових страница

-одређује врсту многоугла ако је познат број његових дијагонала, односно збир унутрашњих углова
-одређује површину произвољног многоугла растављањем на троуглове и четвороуглове
-конструише правилни многоугао дате странице или датог полупречника описане кружнице
-изводе приближну конструкцију било ког правилног многоугла
-стечена знања примењује у решавању проблемских задатака
Зависне величине и њихово графичко представљање
-зна да у правоуглом координатном систему
придружи уређене парове реалних бројева тачкама и обрнуто
-одреди вредност функције дате таблицом или формулом
-одређује растојања тачака у координатној равни
-графички приказује зависности међу величинама
-зна функцију y=ax и графички интерпретира њена својства; везује за та својства појам директне
пропорционалности и одређује непознати члан пропорције
-научене начине за  одређивање растојања тачака у координатној равни примењује у задацима
-разликује директно и обрнуто пропорционалне величине и то изражава одговарајућим записом
- зна линеарну функцију и графички интерпретира њена својства
-зна како се решава продужена пропорција
-користи пропорције у решавању математичких и проблема из праксе
Круг
-влада појмовима круг и кружна линија (издваја њихове основне елементе, уочава њихове моделе у реалним ситуацијама и уме да их нацрта користећи прибор)
-уме да израчуна обим и површину круга датог полупречника
-користи формуле за обим и површину круга и кружног прстена
-одреди централни и периферијски угао
-рачуна површину исечка, као и дужину лука
-примењује научено о периферијском и централном углу у конструкцијама
-примењује научено у решавању проблема из праксе
Сличност
-интуитивно схвата појам сличних фигура
-уме да одреди размеру двеју дужи
-уме да конструктивним путем подели дату дуж на одређен број једнаких делова
-одређује дужине дужи у пару пропорционалних дужи
-уме да конструктивним путем подели дату дуж у размери
-зна дефиниције и ставове о сличности троуглова
-примењује конструктивне поделе дате дужи на одређени број једнаких делова и конструктивне поделе дате дужи у датој размери у решавању задатака
-уме да примењује дефиницију и ставове у задацима и дређује непознате елементе троугла сличном датом троуглу
-примењује знања о  сличности троуглова у решавању проблема повезујући тако разна својства геометријских објеката
8. разред
Назив теме
Довољан 2
Добар 3
Врло добар 4
Одличан 5





Сличност троуглова
 -интуитивно схвата појам сличних фигура
-уме да конструктивним путем подели дату дуж на одређен број једнаких делова
-одређује дужине дужи у пару pропорционалних дужи
-зна Талесову теорему и уме да је примењује у решавању различитих рачунских и конструктивних задатака
-зна дефиниције и ставове о сличности троуглова

-зна појам геометријске средине два позитивна броја и конструише је
-уме да примењује дефиницију и ставове у задацима и дређује непознате елементе троугла сличном датом троуглу
-конструише производ и количник дужи
-примењује знања о  сличности троуглова у решавању проблема повезујући тако разна својства геометријских објеката
Тачка, права и раван
-влада појмовима: тачка, права и раван (уочава њихове моделе у реалним ситуацијама, схвата њихове међусобне односе и уме да их нацрта користећи прибор)
-схвата чиме је одређена права, а шта одређује раван
-користи одговарајуће
јединице за мерење дужине, површине и запремине
-зна шта је нормала на раван и одређује растојања тачке од равни -схвата појам ортогоналне пројекције тачке на праву, тачке и фигуре на раван и појам нагибног угла праве према равни
-схвата појам триедра и појам рогља и његове елементе: теме, ивица, ивични угао
-користи знања о ортогоналној пројекцији при решавању задатака
-примењује теорему о односу ивичних углова триедра и збир ивичних углова конвексног рогља

-уме да све наведене појмове и теореме примењује у проблемским задацима
Линеарне једначине и неједначине с једном непознатом
-зна да провери да ли је задати број решење једначине
-уме да реши линеарне једначине у којима се непозната појављује само у једном члану
- уме да реши линеарне једначине и неједначине у којима се слободни члан и непозната јављају у више чланова
-приказује скуп решења неједначине на бројевној правој
- саставља и решава
линеарне једначине
и неједначине у једноставнијим проблемским задацима
-примењују знања о решавању једначине и неједначине насложене проблемске задатке
Призма
-влада појмовима коцка и квадар (уочава њихове моделе у реалним ситуацијама, зна њихове основне елементе и рачуна њихову површину и запремину)   
-рачуна површину и запремину призме када су
неопходни елементи непосредно дати у задатку
-пореди величине које су изражене различитим мерним јединицама за запремину и масу
-израчунава површину и запремину призме у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
- користи стечена знања при решавању проблемских задатака
Пирамида
-влада појмом пирамиде (уочава њене моделе у реалним ситуацијама, зна њене основне)   
-рачуна површину и запремину пирамиде када су неопходни елементи непосредно дати у задатку
-пореди величине које су изражене различитим мерним јединицама за запремину и масу
-израчунава површину и запремину пирамиде у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
- користи стечена знања при решавању проблемских задатака
Линеарна функција
-уме да линеарну функцију изрази таблицом и формулом
-уочава зависност међу променљивим
-зна линеарну функцију и графички интерпретира њена својства

-уме да датом графику придружи одговарајућу формулу
-знања о графику линеарне функције и његовим особинама примењује у конкретним примерима
Графичко представљa- ње статистичких податка
-уме да прочита и разуме податак са графикона, дијаграма или из табеле, и одреди минимум или максимум зависне величине
-податке из табеле приказује графиконом и обрнуто
-чита једноставне дијаграме и табеле и на основу њих обрађује податке по једном критеријуму (нпр. одреди аритметичку средину за дати скуп података; пореди вредности узорка са средњом вредношћу)
 -представља средњу вредност медијаном
-тумачи дијаграме и табеле
- црта график којим представља међузависност величина
-у текстуалном задатку издваја одговарајуће податке и представља их табеларно и графички
Системи линеарних једначина с две непознате
-уме да провери да ли је неки уређени пар бројева решење датог система
-решава систем линеарних једначина методом замене, методом супротних коефицијената
-уме графички да прикаже решење система
-преводи текстуални проблем на математички језик, тј. на систем линеарних једначина
-примењује систем једначина у решавању разних математичких, геометријских и практичних проблема
Ваљак
-влада појмом ваљка (уочава моделе у реалним ситуацијама, зна основне елементе)
-рачуна површину и запремину ваљка када су
неопходни елементи непосредно дати у задатку
-пореди величине које су изражене различитим мерним јединицама за запремину и масу
-израчунава површину и запремину ваљка у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
- користи стечена знања при решавању проблемских задатака
Купа
-влада појмом купе(уочава моделе у реалним ситуацијама, зна основне елементе)
-рачуна површину и запремину купе када су
неопходни елементи непосредно дати у задатку
-пореди величине које су изражене различитим мерним јединицама за запремину и масу
-израчунава површину и запремину купе у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
- користи стечена знања при решавању проблемских задатака
Лопта
-влада појмом  лопте (уочава моделе у реалним ситуацијама, зна основне елементе)
-рачуна површину и запремину лопте када су
неопходни елементи непосредно дати у задатку
-пореди величине које су изражене различитим мерним јединицама за запремину и масу
-израчунава површину и запремину лопте у случајевима када неопходни елементи нису непосредно дати
- користи стечена знања при решавању проблемских задатака






















5.





Нема коментара:

Постави коментар