среда, 14. фебруар 2018.

Сретењски устав


15. ФЕБРУАР- ДАН ДРЖАВНОСТИ  РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ

Овај датум је један од најбитнијих у политичком, културном и историјском календару Србије. Поред тога што је Дан државности, он је и Дан уставности Србије, као и дан сећања на почетак Српске револуције ( Првог српског устанка). Дан државности Србије се славио до настанка Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца ( 1.12.1918). Зато је Скупштина Србије 10. јула 2001. године одлучила да Сретење[1] буде Дан државности.

Српска револуција

15. фебруар 1804. године почео је Први српски устанак и борба за ослобођење од Турака.
Векови ропства и последње године најтежег терора принудиле су српски народ да крене у борбу за одбрану основних права. Срби су били приморани да се боре за опстанак. Под плаштом окупљања око прославе, шумадијски прваци тајно су се састали на Сретење – 15. фебруара 1804. у Орашцу код Аранђеловца. На скупу у Марићевића јарузи донели су одлуку о подизању буне против дахија. Ђорђе Петровић – Карађорђе изабран је за предводника побуњеног народа. Прота Атанасије Антонијевић је потом одржао говор. Почео је речима да су „векови прошли откако се сва наша слава закопа у мрачни и за све нас тужни гроб на Косову“. Позвао је Србе на устанак и бацио клетву сличну косовској, Лазаревој, на све који издају. Извадио је крст, затражио од присутних да устану, дигну у вис три прста и заклео их на верност. Добисмо господара!“ – одјекнуо је Марићевића јаругом у Орашцу глас устаника Петра Јокића. Сељаштво се спонтано подизало и палило ханове зулумћара. Предводили су их хајдуци али и трговци и сељаци познати по јунаштву. Карађорђе, раније хајдук и аустријски добровољац у рату против Турске, већ је важио за легендарну личност међу шумадијском рајом. У четири наврата, Карађорђе и устаници су током прве ратне године преговарали са Турцима, покушавали да постигну мир и изборе се за раније привилегије. Преговори нису уродили плодом. Паралелно, изграђивала се и устаничка држава, ударали су се корени институцијама Совјета и Народне скупштине. По нахијама су формирани судови. Непрестано су слати дописи у Беч, Истанбул, Петроград и друге европске престонице. Устаници су тражили помоћ, посредовање и мир. На захтеве је тада мало ко од европских државника реаговао или чак обратио пажњу. Народни песник је поручивао: „Србија се умирит’ не може“. И није се умирила.


[1] По црквеној доктрини, на Сретење је Богородица, четрдесетог дана од рођења Исуса Христа, отишла у храм да принесе жртву и тамо срела старца Симеона који је у малом Исусу препознао Спаситеља. Тај сусрет малог Исуса и праведног старца је хришћански празник- Сретење Господње.





Устаничка војска продирала је током 1806. све дубље у пашалук и изван пашалука. О јунаштву у бојевима певало се уз гусле. Паралелно се градила мрежа институција и закона државе у обнови. Много је било појава у првим данима устанка које су говориле да је са њим васкрснула и идеја о обнови српске државности. Српско друштво није органски израсло из средњег века, али је задржало споменике, митове, успомене и традиције везане за њега. Устаничка застава садржала је представу средњовековног првовенчаног краља Немањића, а прота Матеја Ненадовић, када је ударао темеље законодавства, у рукама је имао Крмчију Светог Саве. У средњовековној престоници Смедереву, у просторијама додељеним Совјету, налазиле су се и слике цара Душана. Пишући прва уставна акта, бивши универзитетски професор из Харкова, Божа Грујовић, у усклику је отишао даље од Петра Јокића – рекавши: „Ово се зове српска слобода“. У тој борби за слободу и независност Карађорђе је показао да се сме, а Милош Обреновић да се може.




Устав Књажества Сербије из 1835. године



15. фебруар 1835. године Скупштина у Крагујевцу донела је

 Сретењски устав

У уставном развоју Србије тридесете године XIX века биле су најбурније. Сви напори руске дипломатије и опозиције да убеде Милоша да донесе устав завршавали су се неуспехом, док му Милетина буна (1835) није угрозила престо. Тек тада на Великој народној скупштини у Крагујевцу донет је Сретењски устав, 15. фебруара 1835. године. Кнез Милош је у престоној беседи следећим речима представио лествицу нове власти посланицима и окупљеном народу: „ Народ стајаће под кметовима, капетанима и судовима, судови под Државним советом, Совет под књазом и уз књаза, а књаз под законом и у непосредном договору са Советом“.
Први устав Србије био је један од најмодернијих, најдемократскијих и најлибералнијих устава свог доба. Њиме је укинут феудализам ( међу првима у Европи) и уједно је представљао најисточнији одблесак Француске револуције. У Сретењски устав уграђене су одредбе Хатишерифа и Берата из 1830, идеје које је Димитрију Давидовићу[1] пренео француз Боа-ле-Конт и захтеви побуњеника Милете Радојковића. Значај Сретењског устава је у томе што се за њега изборио народ једном буном, што је ограничио владара, што је увео и оснажио грађанска права, што је прописао национална ( државна) обележја земље, што је дао Народној скупштини вид легалности и што је донет у земљи. Међутим, он је остао на снази две седмице, до почетка марта, када је привремено, а 11. априла 1835. године коначно, под притиском великих сила, суспендован. http://scc.digital.nb.rs/document/RA-ustav-1835


[1] Димитрије Давидовић ( Земун, 23. октобар 1789- Смедерево, 6. април 1838) био је српски политичар и дипломата, уставописац, новинар и публициста. Давидовић је каријеру започео у Србији као лекар и кнежев приватни секретар, наставио као кнежев државни секретар, истакао се као дипломата у Цариграду да би своју делатност крунисао писањем Сретењског устава и стекао положај попечитеља ( министра). 




Припремила наставница историје Јелена Ћатић

Нема коментара:

Постави коментар